НЕЩО ЗА ЧЕТЕНЕ
МИШЕЛ МАФЕЗОЛИ: "КОНВОЯТ НА СВОБОДАТА" ПОКАЗА, ЧЕ НА МНОЗИНА ИМ ДОЙДЕ ДО ГУША ОТ КОНТРОЛИРАЩО ОБЩЕСТВО
"Не всички са антиваксъри, на мнозина им дойде до гуша от контролиращото общество. Дойде им до гуша от бариерните жестове в ежедневието, този мек тоталитаризъм, дистанцирането от другия", изтъква френският социолог Мишел Мафезоли, почетен професор в Сорбоната, пред "Фигаро".
Митинги, подобни на онези в Канада, се организират във Франция, като целта е да се съберат в петък в Париж. Според социолога те бележат връщането на емоциите в обществения дебат.
- В социалните мрежи се организират движения, подражаващи на “Конвоя на свободата”. Как да ги квалифицираме?
- С прилагането на стратегия на страха се развиват изблици на гняв. Израз на това бяха “жълтите жилетки”, съботните демонстрации или младежките и музикални събирания. Живеем в момент на скъсване между народа и елитите, дефинирани като имащите властта да говорят или да правят. Не за първи път виждаме жакерия от този тип. Настъпва експлозия на този ред, тъй като някои вече не се разпознават в управлението на епидемията. От това, което виждам, демонстрациите, които могат да започнат в края на седмицата, не е задължително да бъдат незначителни. Те се дължат на това разминаване между народа и елитите. Това е момент на разединяване, на несъгласие.
- Социалните мрежи са от съществено значение в организирането на тези демонстрации. Защо?
- При елитите има форма на самозатваряне с хора, които повтарят едно и също нещо. Като цяло има голямо недоверие към казаното в социалните мрежи. Не може да се отрече, че “конвоите на свободата” в Канада и Квебек се организираха в социалните мрежи, именно там се случва това. Социалните мрежи могат да се сравнят с изобретяването на книгопечатането от Гутенберг, когато монасите са имали монопол върху книгите. Мисля, че не можем да не го отчитаме. Това са признаци, в етимологичния смисъл на думата: тези, които сочат. Ако не са истината, един наблюдател е длъжен да ги види.
- Според вас демонстрациите в Канада показват завръщане на емоционалното. Защо?
- Виждаме, че в Канада този гняв съществува. Проблемът, е че може да приеме брутални форми и да доведе до форма на скъсване. Това се проявява в Отава с правителството на Трюдо. Когато публичното говорене вече няма ефект, настъпват емоционални изблици. Това връщане на емоциите, което се развива от много години, не е следствие от волево или рационално действие. Ходех на кръговите кръстовища с “жълтите жилетки” или на съботните демонстрации. Не всички са антиваксъри, на мнозина им дойде до гуша от контролиращото общество. Дойде им до гуша от бариерните жестове в ежедневието, този вид този мек тоталитаризъм, дистанцирането от другия.
- Страхът, емоцията, гневът… Не е ли малко апокалиптично?
- Етимологично, апокалипсис е откровение. Преди протестантската Реформация индулгенциите са позволявали да не се отиде в ада, от който хората много са се страхували. Днес познаваме страха от смъртта, от болестта и всъщност от крайността. Тези големи събирания са начин да се предизвика страха. Те се умножават в много страни. Проблемът не е да се отрече крайността, а да се ритуализира, да се “хомеопатизира”. Впрочем една определена стратегия на страха, разработена по време на здравната криза, се състои в отхвърлянето на тези ритуали. Ако не ни позволяват да продължим тези ритуали, да свикнем с крайността, настъпва бунт, метеж, гняв. Точно това се случи в Канада. Ще видим дали ще има друг подобен конфликт. Този народен гняв ще се изразява в различни форми.
Превод от френски: Галя Дачкова
https://glasove.com/na-fokus/mishel-mafezoli-konvoite-na-svobodata-pokazvat-che-na-mnozina-im-doyde-do-gusha-ot-kontrolirashcho-obshchestvo