СВЕТЛА СРЯДА
Днес отбелязваме Светла сряда или т.н. "празна". Тя е част от Светлата седмица - време, в което се прославят светите апостоли и Света Богородица.
Тази година на днешния ден православната църква у нас почита Свети цар Борис І Михаил. Обичайно това става на 2 май, но в случая датата съвпадна с най-големия празник - Възкресение Христово.
Днес, по изключение, честваме и св. Атанасий Велики. Църквата е установила двукратно честване на св. Атанасий Велики: в деня на смъртта му - 2 май, и на 18 януари съвместно със св. Кирил Александрийски.
А на 5 май църквата почита и света великомъченица Ирина.
На Светлата сряда (Празна сряда) от Светлата седмица се изпълняват два обичая, които се правят задъжд,плодородие,предпазване от градушка, бродници и лоши болести.
Често през тази седмица стопанките повторно боядисвали яйца, които раздавали за душите на починали близки. Това е така, защото според древно поверие, раздаването на червените яйца предпазвало душите на мъртвите от превъплъщаване.
На този ден сред рупците в Странджа се изпълняваобичаят Мара Лишанка, а в Дупнишко – обичаятЛадино хоро. В играта Ладино хоро девойките се налавят в кръг, а две от тях държат кърпа над веригата. На три пъти те разсичат хорото и всяка мома се провира през арката от кърпи. Наоколо другите пеят песен, която е адресирана към последната мома в редицата и в нея предричат за какъв момък ще се омъжи тя – за коняр, за овчар, за говедар.
При обичая Мара Лишанка се взимат от три млади булки по един чехъл с различен цвят и се напъхват един в друг. Така се оформя кукла, наречена Мара Лишанка, забражда се и се накичва като булка със сребърни невестински накити – титрици. След това се избира мома, която трябва да е лазарувала и да има живи родители. С обредни песни момите отиват в средата на селото и се разделят в две редици, хванати за ръце.
Две по две девойките започват диалог с Мара Лишанка – с момата, която носи куклата, и пеят песен. Мара Лишанка им отговаря и диалогът продължава, като си предават куклата една на друга. После момите, придружени от ергени и други жени и мъже от селото, отиват на реката, “окъпват” куклата, измиват си лицата и се връщат в селото.
Обичаят се изпълнява за осигуряване на дъжд иплодородие, за да се предпазят момитеда не ги залюби змейи за да раждат деца булките.