АГЕНЦИЯ СЛИВЕН - Адрес: Гр. Сливен, ул. "Сливница" № 12б, оф. 1, телефон за връзка: +359886438912, e-mail: agency@sliven.net, e-mail: mi61@abv.bg

НЕДЕЛЕН РЕПОРТАЖ

старият часовник
09.02.2014 / 16:12

ЕДИН КОНЦЕРТ И ЕДНО СЛИВЕНСКО МОМИЧЕ

В четвъртък сливенските симфоници подариха на своята публика поредния изключителен концерт.

В него прозвучаха малко познати творби на гениалния Антонио Вивалди и съвременни барокови композиции от изтъкнатия композитор, диригент и виртуоз Антон Мартинов.

Солисти на концерта бяха младите цигулари Владимир Кондев и Кремена Николова, възпитаници на сливенската цигулкова школа, които познаваме още от първите им стъпки на сцената. Преминали през академичната школовка, през оркестрантския опит и поредица от майсторски класове, с новия си съвместен проект те ни накараха да се почувстваме горди от музикалната приемственост на Сливен.

И ни възхитиха с професионалното си израстване, с амбицията си да експериментират, да дадат простор на творческите си пристрастия и потенциал.

Различни по темперамент, но еднакво прецизни и вдъхновени, те преливаха помежду си музиката и емоцията, извайваха виталните, искрящи и бликащи образи на цигулковия Барок с чувственост и енергия, присъщи на младостта. Но и с интерпретаторска избистреност и проникновеност, зад които се крият доста натрупвания и много труд.

Концертът, който се получи, бе достоен за всяка европейска сцена. И е малко тъжно, че в залата на НТС имаше свободни места… А не е тайна, че сливенските оркестранти са желани участници в сборни европейски формации, гастролиращи по най-елитните сцени на Европа. И това е много сериозен атестат за техните възможности.

Затова пък преданата сливенска публика, запазила през годините вкуса и усета си към високото изпълнителско изкуство, овенча този концерт с бурни и нестихващи аплодисменти и спонтанна, родна, топла и вдъхновяваща благодарност…

А след това с Кремена седнахме да поговорим за последните ѝ изяви и планове:

- В момента работя в Италия, уча втора магистратура по специалността барокова цигулка и се подготвям за докторската си дисертация, също свързана с бароковия стил. Вече съм започнала работата си върху нея, но смятам да я приключа с приключване на специализацията – разказва ми, все още развълнувана от овациите на родната сливенска публика.

- А след това – накъде?

- Накъдето… - усмихва се. - Пътят на артиста е малко непредвидим. Не бих могла отсега да кажа, но има доста възможности. Надявам се да избера най-подходящата. Иска ми се да се върна в България… Но не предвиждам кога ще се случи това.

- Как стана така, че замина за Италия? Шанс ли бе това?

- Да. Съвсем на шега, след един майсторски клас в Австрия един преподавател ми предложи да поработя с него в Италия, ако имам желание. Но ставаше дума за модерна цигулка, това свирех тогава. Заминах без много подготовка, всичко стана много бързо. Една година по-късно, след като създадох някакви контакти и добих малко по-широк поглед, прецених, че е време да изпълня мечтата си. Изключително много харесвам италианския барок и от доста години имам планове да се занимавам и да специализирам барокова музика. И ето че сега имам късмета да сбъдна тази своя мечта в Консерватория ди Верона. В момента съм съвсем в началото, но съм доста обнадеждена за събитията, които ми предстоят там.

- Какво коства на артиста един такъв наситен, енергичен, сложен концерт?

- Подобни концерти вече съм правила в Италия с още един или двама солисти, с които имам удоволствието да работя. Тук, в Сливен, е малко по-различно… Защото аз съм израснала в този град, пред очите на този оркестър. Както видяхте, свирихме без диригент и ролята да води състава се пада изцяло на солиста. Това е доста отговорно. Заедно с прецизното изсвирване на произведението, солистът трябва да вае музиката, която ще излезе от целия ансамбъл. Просто нямам думи да изразя благодарността си към колегите от Симфоничния оркестър. Тяхното позитивно отношение, тяхното доверие към мен ми помогнаха много. Притеснението, естествено, си го имаше, защото имам респект към тези хора… За мен беше голяма отговорност и чест да застана пред тях, за щастие мисля, че се поучи добре.

- А работата с Владимир?

- С него работим от доста години. Познаваме се от деца, израснали сме заедно, учили сме заедно цигулка в местната школа. Работата с Владимир е изключително приятна. Работихме заедно освен по подготовката на произведенията, и по организацията на концерта. Той е изключително отговорен, много точен... И някак си се допълваме, когато свирим заедно. И като темперамент също .

- Колко време работихте концерта?

- За мое голямо съжаление, имахме само 6 дни. Това е доста кратко време за една толкова обширна програма. Но всички навлязоха много бързо в духа на музиката, в епохата, в идеята за Барок. Както разбрах, този състав почти не е изпълнявал музика в този стил. Но съм щастлива, защото и публиката оцени концерта много добре. А колегите ми казаха, че биха направили и други подобни проекти. Това за мен е голяма награда и голямо щастие.

- А как бе направен подборът на програмата?

- Подборът на програмата направих аз. Решихме да направим този проект заедно, защото Владимир също харесва този Опус 4 на Вивалди. Но сподели, че няма ноти, дори и в интернет. А аз вече бях свирила този концерт и имах нотите, колегите с удоволствие ми ги предоставиха… И така се случи нещо хубаво в Сливен.

- Каква е спецификата на бароковата музика?

- Тя е много чиста, директна, извисяваща, с абсолютно открито и ясно послание. Музика с чиста мелодична линия, написана, за да говори на човека на прост и непритворен език, с абсолютно открито и ясно послание. Липсва ѝ пудрата на новото време. Освен това бароковата музика е изключително сътворческа. По онова време изпълнителят е имал право да импровизира върху творбата, написана от автора. Композиторите са имали огромно доверие на изпълнителите. Голяма част от текста на музикалните творби просто не се изписвал, а се свирел по усет, по идея на изпълнителя. Барока разкрива големи възможности за музиканта и това е част от неговата специфика.

Това е жива, искрена, популярна музика, насочена към човека въобще, а не само към аристокрацията и кралския двор. И затова и днес тя е актуална и разбираема.

- И докосваща! А композицията на Антон Мартинов?

- Антон Мартинов е роден в Москва, той е цигулар, пианист, диригент и композитор. С него имах щастието да се запозная в България преди 5 години. Всяка година тук се организира майсторски клас и ние имахме щастието да попаднем на професор Мартинов, който бе поканен от Франция. Така се запознахме и всяка година посещавах неговите майсторски класове, но вече не в България, а в други държави. Той започна да ме кани като участник в негови концертни събития като част от камерен състав. В началото не можех да повярвам на тоя късмет! Това е нещо изключително. Първите концерти, които направихме, бяха със солисти от ранга на най-голямата пианистка на ХХ век Марта Аргирих и други музиканти от световна величина. Това беше голяма школа за мен! После открих , че Мартинов композира съвременна барокова музика. И не само той , а и други негови колеги , с които имах щастието да се запозная. Това е музика, каквато свирихме преди малко тук. Тя харесва много на хората по света. През лятото изпълних това произведение в Италия, а сега за пръв път и в България. Аз адмирирам създаването на подобна музика в наши дни, тази музика е по-жива от всякога. Това е един свят, изтъкан от красота, професионализъм и интересна мисъл.

След това композиторът Фернандо де Лука написа специално за мен и проф. Мартинов соната, която ще изпълним във Венеция.

Маестро Мартинов твори и в други жанрове. Това е просто една част от неговото многостранно творчество. В момента заедно подготвяме концерт от шест сонати, в които той ще бъде в ролята на пианист. Само човек, който го познава, може да усети за какъв феноменален човек и ум става въпрос.

Надявам се някой ден да гостува на сливенска сцена.

Мариана Иванова

 
 

Copyright © 2008-2017 Агенция - Сливен | RSS емисия

Изграден от Sliven.NET | Дизайн от Анна Вълева | Програмиране и SEO от Христо Друмев